W związku z uchwaleniem Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928), informujemy, że P.W. Mar-Tom wdrożył procedurę ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa zgodnego z Ustawą. Regulacje te implementują do polskiego porządku prawnego dyrektywę (UE) 2019/1937 Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 23 października 2019 roku.
Procedura zapewnienia zgodne z prawem krajowym i europejskim funkcjonowanie organizacji poprzez wprowadzenie mechanizmu zapewniającego przeciwdziałanie i zwalczanie wszelkich nieprawidłowości związanych z funkcjonowaniem organizacji w postaci kanału zgłaszania nieprawidłowości oraz ustanowienie mechanizmu ich efektywnego rozpatrywania, jak również dbałość o interesy osób zgłaszających nieprawidłowości i zapewnienie im ochrony przed ewentualnymi działaniami odwetowymi.
Informacje zgłaszane przez Sygnalistę dotyczące naruszeń prawa dotyczą w szczególności:
– korupcji,
– zamówień publicznych,
– usług, produktów i rynków finansowych,
– zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
– bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
– bezpieczeństwa transportu,
– ochrony środowiska,
– ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
– bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt,
– zdrowia publicznego, ochrony konsumentów, ochrony prywatności i danych osobowych,
– bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
– interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczpospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
– rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
– konstytucyjnych wolności oraz praw człowieka i obywatela występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i nie związanych z dziedzinami wskazanymi powyżej.
DOKONYWANIE ZGŁOSZEŃ
Sygnalista może przekazać Zgłoszenie poprzez:
– zgłoszenie nieposiadające cech anonimowości – zapewniające możliwość identyfikacji Sygnalisty oraz przekazania Potwierdzenia Przyjęcia Zgłoszenia Informacji Zwrotnej.
Sposoby przekazywania Zgłoszeń obejmują co najmniej możliwość dokonywania zgłoszeń ustnie lub pisemnie. Zgłoszenie ustne może być dokonane telefonicznie lub za pośrednictwem środków komunikacji Zgłoszenie pisemne może być dokonane w postaci papierowej lub elektronicznej.
Podmiot nie będzie rozpoznawał zgłoszeń anonimowych.
Sygnalista może dokonać Zgłoszeń nieposiadających cech anonimowości:
– ustnie lub pisemnie podczas bezpośredniego spotkania z przedstawicielem Wewnętrznej Jednostki Organizacyjnej,
– telefoniczne – ustnie bezpośrednio na numer przypisany do Wewnętrznej Jednostki Organizacyjnej, nr tel. +48 607 506 484,
– korespondencyjnie – pisemnie za pomocą tradycyjnej poczty lub kuriera na adres : ul. Jasionka 90, 28-300 Jędrzejów,
– pocztą elektroniczną – przesyłaną na adres: sygnalista@drzwimartom.pl,
Składane Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia oraz powinno zawierać co najmniej następujące informacje:
– datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o Naruszeniu prawa,
– opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia Naruszenia prawa, wskazanie podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie,
– wskazanie ewentualnych świadków Naruszenia prawa,
– wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje Sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania Zgłoszenia.
– zgłoszenie można złożyć za pomocą dostępnego formularza: POBIERZ FORMULARZ
Zgłoszenie może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze. Zakazuje się świadomego składania fałszywych zgłoszeń. Osoba dokonująca zgłoszenia wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło (tzw. zgłoszenie w złej wierze) podlega odpowiedzialności karnej wskazanej w art. 57 UoS podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2.
DANE OSOBOWE
Dane osobowe Sygnalisty, osób wymienionych w treści zgłoszenia oraz osoby, której dotyczy Zgłoszenie, podlegają ochronie zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych, a w szczególności zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119, s. 1).
Podmiot przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia Zgłoszenia oraz podjęcia Działań następczych. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpoznania zgłoszenia nie są zbierane, a w przypadku zebrania są usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
INFORMACJE DOT. ZGŁOSZEŃ ZEWNĘTRZNYCH
Zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem procedury przewidzianej w Procedurze, w szczególności gdy:
– w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w Procedurze Podmiot nie przekaże informacji zwrotnej Sygnaliście
– Sygnalista ma uzasadnione podstawy by sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody,
– dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi go na działania odwetowe,
– w przypadku dokonania zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez Podmiot z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów lub możliwość istnienia zmowy między Podmiotem a sprawcą naruszenia prawa lub udziału Podmiotu w Naruszeniu prawa.
Zgłoszenie dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem Sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami ustawy o ochronie sygnalistów.